Připravili jsme novou HR sérii, která vám poslouží jako záchytný bod, ať už jste HR junior, senior nebo zakladatel firmy, který si chce řízení lidských zdrojů ze začátku pohlídat sám.
A na co se v sérii zaměříme? Na legislativu, HR strategii, nábor, onboarding, HR marketing, rozvoj zaměstnanců, odměňování, well-being i offboarding. A spoustu dalšího!
Teď se ale pojďme podívat na zásadní téma - co vlastně HR je a proč ho potřebujeme.
Role HR v moderní firmě
HR je pro firmu zásadní hned v několika ohledech. Prvním z nich je legislativní stránka spojená se zaměstnáváním lidí. HR se stará mimo jiné o správnost a platnost dokumentů a smluv se zaměstnanci a externími pracovníky, spolupráci s pojišťovnami a dalšími orgány státní správy, řeší BOZP a jiná školení pro zaměstnance. Zkrátka a dobře zajišťuje to, že máte ve firmě vše legislativně v pořádku.
Neméně důležitá je ale i druhá role HR - ta, která se zabývá lidmi jako takovými. HR oddělení má totiž na starosti také rozvíjení a posilování mezilidských vztahů na pracovišti, péči o spokojenost zaměstnanců, propojování týmů, budování firemní kultury nebo třeba rozvoj a vzdělávání lidí.
A ani to není vše! HR má firmě také pomáhat dosáhnout byznysových cílů. Zaštiťovat nábor, budovat employer brand, plánovat HR strategii a pomáhat plnit dlouhodobé cíle firmy, ať už jde o růst nebo expanzi na zahraniční trhy.
Co je přidaná hodnota HR oddělení?
Kdy můžete HR agendu ve firmě ještě zvládnout sami - a kdy už dává smysl najmout odborníka nebo celé HR oddělení? Proč je důležité HR ve firmě cíleně budovat? Poslechněte si, co je jeho přidaná hodnota dle HR profesionálek Miri Zajíčkové a Pavly Lukavské:
Kdy je HR potřeba?
Nastavení strategie a aktivit HR se samozřejmě odvíjí od velikosti a členitosti firmy. Od jakého počtu zaměstnanců byste HR měli řešit komplexně?
Pravdou je, že “HR minimum” musí řešit i malá firma, která zaměstnává byť jen jednoho člověka. Musí s ním totiž uzavřít smlouvu, přihlásit jej k orgánům státní správy, vyřešit výši odměny a další podmínky spolupráce. Základní HR myšlenky a postupy je tak dobré mít na paměti vždy.
Vodítkem pro posouzení potřeby HR oddělení vám může být takzvaný HR to employee Ratio. Ten udává doporučený počet HR odborníků v přepočtu na 100 zaměstnanců a v posledních letech je jeho “doporučená” hodnota mezi 1,4 až 1,9 HRisty.
Důležité je ale zmínit, že potřeby každé firmy jsou jiné a HR to employee Ratio není univerzálně platné. Pojďme se podívat na několik příkladů:
Jste malá rodinná firma, jejímž cílem je nadále prodávat dostatek produktů pro udržení rodinného byznysu?
Jste startup o dvaceti zaměstnancích, který právě získal milionovou investici a plánuje nabírat desítky lidí pro expanzi na několik zahraničních trhů?
Jste agentura, která se zavázala k tomu, že minimálně polovina zaměstnanců získá do roka certifikaci některého z tech gigantů?
Jste mezinárodní firma, kde jen obchodní oddělení čítá přes 50 lidí?
Pracujete ve firmě, kde nejsou přesně dané role ani týmy a nefungují běžné pracovní procesy?
Hádáte správně: zatímco v prvním případě HR agendu velmi pravděpodobně zvládne stávající management, zbývající firmy HR nutně potřebují. A to v různé míře: třeba takový expandující startup potřebuje pro svou HR agendu určitě hned několik lidí, a to přesto, že zmiňovaný HR to employee Ratio mluví jinak.
Ať už jste malý startup nebo zavedená společnost, věnovat se HR je nezbytnou součástí úspěchu vaší firmy. V rámci série se postupně zaměříme na jednotlivé HR procesy a aktivity. Tak, abychom vaši firmu posunuli vpřed!
Článek vznikl jako součást HR série StartupJobs, která přibližuje zásadní HR témata komunitě startupů a inovativních firem.
Na co se v rámci série podíváme příště? Na tipy na to, jak odstartovat kariéru v HR. Těšíme se!