Přeskočit na hlavní obsah
Všechny sbírkyČlánky
Proč se zaměřit na HR i ve vaší firmě?
Proč se zaměřit na HR i ve vaší firmě?

Co vlastně HR je a proč ho potřebujete.

Barbora Kebzová avatar
Autor: Barbora Kebzová
Aktualizováno před více než 3 měsíci
Co je HR? A kdy je potřeba?

Připravili jsme novou HR sérii, která vám poslouží jako záchytný bod, ať už jste HR junior, senior nebo zakladatel firmy, který si chce řízení lidských zdrojů ze začátku pohlídat sám.

A na co se v sérii zaměříme? Na legislativu, HR strategii, nábor, onboarding, HR marketing, rozvoj zaměstnanců, odměňování, well-being i offboarding. A spoustu dalšího!

Teď se ale pojďme podívat na zásadní téma - co vlastně HR je a proč ho potřebujeme.

Role HR v moderní firmě

HR je pro firmu zásadní hned v několika ohledech. Prvním z nich je legislativní stránka spojená se zaměstnáváním lidí. HR se stará mimo jiné o správnost a platnost dokumentů a smluv se zaměstnanci a externími pracovníky, spolupráci s pojišťovnami a dalšími orgány státní správy, řeší BOZP a jiná školení pro zaměstnance. Zkrátka a dobře zajišťuje to, že máte ve firmě vše legislativně v pořádku.

Neméně důležitá je ale i druhá role HR - ta, která se zabývá lidmi jako takovými. HR oddělení má totiž na starosti také rozvíjení a posilování mezilidských vztahů na pracovišti, péči o spokojenost zaměstnanců, propojování týmů, budování firemní kultury nebo třeba rozvoj a vzdělávání lidí.

A ani to není vše! HR má firmě také pomáhat dosáhnout byznysových cílů. Zaštiťovat nábor, budovat employer brand, plánovat HR strategii a pomáhat plnit dlouhodobé cíle firmy, ať už jde o růst nebo expanzi na zahraniční trhy.

Co je přidaná hodnota HR oddělení?

Kdy můžete HR agendu ve firmě ještě zvládnout sami - a kdy už dává smysl najmout odborníka nebo celé HR oddělení? Proč je důležité HR ve firmě cíleně budovat? Poslechněte si, co je jeho přidaná hodnota dle HR profesionálek Miri Zajíčkové a Pavly Lukavské:

Kdy je HR potřeba?

Nastavení strategie a aktivit HR se samozřejmě odvíjí od velikosti a členitosti firmy. Od jakého počtu zaměstnanců byste HR měli řešit komplexně?

Pravdou je, že “HR minimum” musí řešit i malá firma, která zaměstnává byť jen jednoho člověka. Musí s ním totiž uzavřít smlouvu, přihlásit jej k orgánům státní správy, vyřešit výši odměny a další podmínky spolupráce. Základní HR myšlenky a postupy je tak dobré mít na paměti vždy.

Vodítkem pro posouzení potřeby HR oddělení vám může být takzvaný HR to employee Ratio. Ten udává doporučený počet HR odborníků v přepočtu na 100 zaměstnanců a v posledních letech je jeho “doporučená” hodnota mezi 1,4 až 1,9 HRisty.

Důležité je ale zmínit, že potřeby každé firmy jsou jiné a HR to employee Ratio není univerzálně platné. Pojďme se podívat na několik příkladů:

  • Jste malá rodinná firma, jejímž cílem je nadále prodávat dostatek produktů pro udržení rodinného byznysu?

  • Jste startup o dvaceti zaměstnancích, který právě získal milionovou investici a plánuje nabírat desítky lidí pro expanzi na několik zahraničních trhů?

  • Jste agentura, která se zavázala k tomu, že minimálně polovina zaměstnanců získá do roka certifikaci některého z tech gigantů?

  • Jste mezinárodní firma, kde jen obchodní oddělení čítá přes 50 lidí?

  • Pracujete ve firmě, kde nejsou přesně dané role ani týmy a nefungují běžné pracovní procesy?

Hádáte správně: zatímco v prvním případě HR agendu velmi pravděpodobně zvládne stávající management, zbývající firmy HR nutně potřebují. A to v různé míře: třeba takový expandující startup potřebuje pro svou HR agendu určitě hned několik lidí, a to přesto, že zmiňovaný HR to employee Ratio mluví jinak.

Ať už jste malý startup nebo zavedená společnost, věnovat se HR je nezbytnou součástí úspěchu vaší firmy. V rámci série se postupně zaměříme na jednotlivé HR procesy a aktivity. Tak, abychom vaši firmu posunuli vpřed!


Článek vznikl jako součást HR série StartupJobs, která přibližuje zásadní HR témata komunitě startupů a inovativních firem.

Na co se v rámci série podíváme příště? Na tipy na to, jak odstartovat kariéru v HR. Těšíme se!

Dostali jste odpověď na svou otázku?